Sådan slipper du af med skyldfølelse efter et tab

Slæber du rundt med skyldfølelse over person, der var vigtigt for dig, som døde?

Hænger disse følelser fast - længe efter du selv, og andre der bekymrer sig om dig – mener at de burde være væk? I så fald er der en mulighed for, at det, du kalder skyld, er noget andet.

Hvis skyld ikke er det rigtige ord til at definere, hvad det er, du har følt, kan det være med til at øge den byrde, du bærer.

 Sådan slipper du af med skyldfølelser.

Prøv dette lille eksperiment

Tænk på personen og årsagen til, at du har sagt, at du føler dig skyldig. Så spørg dig selv: ”Er der noget, jeg ville ønske, jeg havde sagt eller gjort anderledes? Er der noget, jeg ville ønske, at den anden person havde sagt eller gjort anderledes? Er der nogle ting, jeg ville ønske, var sket bedre eller oftere? ”

Hvis du kan svare ja til et af disse spørgsmål, er det meget sandsynligt, at skyld er det forkerte ord for at definere, hvad du føler. Hvorfor? Fordi ordet skyld indebærer en hensigt om at gøre skade.

Så stil dig selv et spørgsmål mere: "Gjorde jeg noget med den hensigt at skade den person, der døde?" Hvis dit svar på det spørgsmål er NEJ, skal du virkelig spekulere over, om skyld er det rigtige ord at bruge.

Her er et eksempel på, hvordan ordet skyld anvendes forkert

Du får et opkald fra din mor, der fortæller dig, at bedstemor ikke har det så godt. Det er ikke muligt for dig at tage hen og se hende, så du beslutter dig for at besøge hende senere på året. Men hendes tilstand forværres, og hun dør, uden at du har besøgt hende.

Du kan fortælle os, at du føler dig skyldig, og vi kan spørge dig: "Besøgte du IKKE hende med det formål at skade hende?" Og dit svar ville formentlig være: "Nej, det var et dårligt tidspunkt for mig - men hvis jeg havde vidst, hvor tæt hun var på slutningen, ville jeg have droppet alt og var taget hen for at besøge hende."

Når du opdager noget, du ønsker skulle have været anderledes, bedre eller mere, er du på rette vej til at kunne føle dig "fuldendt" med det, du nu indser, er ”ufuldendt” i forhold til den person, der døde.

Desværre kan du ikke få dem tilbage og tale med dem personligt, men du kan gøre det næstbedste. Ved hjælp af handlingerne i Grief Recovery Method kan du [indirekte] kommunikere enhver undskyldning, tilgivelse eller betydningsfulde følelsesmæssige udsagn, der udtrykker de virkelige følelser, du har om, hvad der skete og ikke skete.

Når du gør det, løfter du den falske skyldbyrde, og giver dig selv mulighed for at bevare de gode minder, du har om den person, uden at det bliver smertefuldt for dig.